מכל האיכויות הקיימות באמנות, אחד היסודות המהותיים ביותר הוא האיכות הרוחנית. היסוד החשוב של כל אומנות טובה, הוא תוצר של תרבות, רגש, והתבוננות עמוקה. גורם חיצוני מחולל את המפגש בין כל אלה, האומנות האמיתית ,האומנות נטו, מקורה בפנימיות נפשו של האמן, היא משכללת את כלי הביטוי שלו ובונה מבנים רגשיים בעבודתו. האמנות המודרנית דוגלת במינימליזם כאמצעי ביטוי, אך המינימליזם אסור שיהווה מטרה בפני עצמה. אמנות טובה היא במה להכרחי הנחוץ להעברת המסר, ודוחה כל עומס פרטים מיותרים. תערוכתה של יהודית, היא התפתחות ישירה מתערוכת התאנים ועצי זית, שפתחה את הגלריה. יהודית המשיכה לפתח את הנושא מנקודה בה נעצרה עם אותה תערוכה. הנסיבות האישיות שלה, שלוו את שנות חייה האחרונות של אמה ז"ל, הקשישה הסיעודית, הם שהביאוה אל מקומות שכלל לא ציפתה להגיע אליהם, כאשר התאנים מובילות אותה ואת נפשה הסוערת לאחר פרידתה מאמה. אולי דווקא השקט הפתאומי שלאחר הכל, אפשר ליהודית להתעמק אל תוכה פנימה ולהתבונן במה שחלף. התוצאה היא לפנינו עתה, כאשר רגשות עמוקים מעבירים מסרים אומנותיים ברורים מאד. למרות הצבעוניות העדינה והשקטה, וחוסר החדות לעיתים, המסר של הדמדומים הוא ברור לגמרי, ובלי עומס של פרטים מיותרים. אין ספק כי המחשב הוא מכשיר הנותן לאומן -הצלם, אפשרויות שלא היו כמותם בעבר, ודומני שיהודית השכילה להשתמש בו באופן נפלא. את עבודותיו של נורמן כולנו מכירים זה מכבר, ואת אהבתו הרבה לכל עץ ואבן בסביבתו. פסליו הם ענפים שמצא בטבע, ללא כל עיבוד או שינוי, ובנגיעת אמן קלה הופכם לפסלים מלאי חן ותנועה. אמנותו של נורמן היא ההפך הגמור לעבודתה הרגשית העמוקה של יהודית. יש בה קלילות רבה ותנועה, ודווקא הניגוד הססגוני הוא שהביא אותי לצרף את שני האומנים, ניגוד שעושה את השונה לדבר אחד שלם. רעיה חן- אוצרת התערוכה |