פתיחה: 16.12 שבת שעה 12, שיח גלריה והרצאה שבת 30.12 שעה 11 גלריה טל מתכבדת לארח תערוכת כרזות מתוך פרויקט כרזות יום עצמאות שמאורגן מזה שלוש שנים ע"י המחלקה לעיצוב גרפי בשנקר, ביה"ס הגבוה להנדסה ועיצוב. התערוכה מציגה מקבץ כרזות מתוך כרזות 56, 57, 58 כרזות, שעוצבו בכל אחת מהשנים, בהתאם לשנות הקמת המדינה. הכרזות עוצבו ע"י מעצבים צעירים, סטודנטים ובוגרים וכן מעצבים מוכרים בעלי מוניטין. הכרזה עברה דרך ארוכה מאז תחילתה כאמצעי להעברת מסרים, בעיקר מסרים "מטעם" עם תחילת הציונות, כפי שהובאה ע"י ראשוני בצלאל, ליליאן, זאב רבן וגור אריה ובהמשך ע"י אגודת הציירים וגרפיקה שימושית, והשפעה המרכזית של פרנץ קראוס. בספר התערוכה שהוצגה במוזיאון תל-אביב על פרנץ קראוס, כותב דוד טרטקובר שהכרזה הייתה המדיום המועדף לביטוי שאפשר לו, לקראוס, לבטא עצמו כצייר ורשם, תוך רגישות לצבע וצורה. דרך הכרזה הוא תרם לתרבות ולאיכות החיים במובן האסטטי בארץ בתחילת דרכה. גם כיום משמשת עדיין הכרזה כאמצעי לביטוי והעברת מסרים, אם כי כחלק ממכלול אמצעי המדיה השונים. הכרזות מלוות אותנו לאורך הכבישים כפרסומת למוצר, כמודעות פוליטיות, כמודעות ענק על אירועי תרבות ואמנות, כאמצעי להעברת מסרים חינוכיים חברתיים ע"י המוסדות השונים. הכרזות המובאות בתערוכה, מעוצבות מתוך ביטוי אישי, בנושא מוגדר, אולם ללא דרישות גורם ציבורי או מסחרי, כרזה זו מהווה את הדרך האישית והחזקה ביותר להעברת המסר. כמות הכרזות שעוצבו במסגרת 56 57 58 , 171 במספרם מהווה מדגם גדול ביותר של מעצבים שונים בבחירתם כביטוי אישי. העובדה שרוב הכרזות דנות במצב הפוליטי, חלקם הגדול מתוך מבט שלילי, אינה מקרית לדעתי ומצביעה על העובדה הבסיסית שהדור הצעיר המיוצג דרך המעצבים הצעירים, מעביר אלינו את תמונת ישראל, כפי שמשתקפת בעיניהם, עם מסר ברור: עד שלא נגיע לפתרון מדיני יציב עם שכנינו, יעיב המצב הביטחוני על ההישגים הרבים של המדינה ולא נוכל ליהנות מפרות הישגים אלו. אנו מודים לדוד גרוסמן, ר' המחלקה לעיצוב גרפי שנקר, יוזם הפרויקט ואוצר התערוכה ולמעצבים שהביאו לנו את הכרזות. עיצוב הזמנה, כרזה ודף מידע דפנה שרעבי וחגית טהרלב, סטודיו מחלקתי שנה ג' שנקר .
________________________________________________________ Franz Krausz , Pioneer of Advertising Art in Israel , Hg Gunter Eisenhut, Nausner & Nausner|Verlang Graz-Wein 2005 , David Tartakover: Tel-Aviv ,pp82
|