 |
 |
יורש, אקטואלי
מתמיד תערוכה זו מתמקדת מבחינת התוכן
באקטואליות ביצירתו של יורש. העבודות מבטאות בחלקן ביקורת חברתית
ופוליטית, רלוונטית לתקופה הקשה בה אנו נמצאים כיום. דימויים ודברים
שיצר וכתב יורש במשך השנים מהדהדים את תקופתנו. האירועים שחוזרים על עצמם, המציאות
הקשה בה אנו חיים, ויכולת ההבחנה המדויקת הבאה לידי ביטוי ביצירתו של יורש, הינם במידה
מסוימת "ראיית הנולד" המתארת את המצב בכל תקופה ותקופה. היצירות מהעבר
מעלות שאלות קיומיות אוניברסליות, ובכך הרלוונטיות שלהן לימינו. שיטות היצירה של יורש מקוריות,
משלבות טכניקות מגוונות, למשל בניית דגמים, צילומם ושילובם תוך עיבודי מחשב, וליווי בטקסטים וביטויים חזותיים
להעברת הרעיונות. ניתן לזהות ביצירות משהו מעקרונות האנימציה, בתנועה, הצבה במרחב,
התייחסות לדימוי ורקע, תמיד עם קריצה של הומור. מצד אחד, בתקשורת חזותית
הדימויים אמורים לעורר אסוציאציות ולהביא להבנה מיידית של הרעיון, האמירה. מצד
שני, יורש הדידקטי נהג להסביר במילים את המשמעות של הדימויים שיצר תוך שימוש
בחידודי לשון ומשחקי מילים. במילותיו, "קומיוניקטור, לא דקורטור".
יורש אימץ את דגל ישראל וסמל המגן דוד, ויצר גוף שלם של דימויים
ועיצובים המביאים פרשנויות חדשות והתייחסויות לאירועים אקטואליים. הוא עסק בכך במשך שנים ויצר דימויים
המבוססים על סמלי המדינה כמייצגים אותה, את מנהיגיה ותושביה. בספר המסכם תערוכה
שלו שהוצגה במוזיאון ישראל ב-1988, מובאים עשרות עיצובים של וריאציות על דגל ישראל וסמל המגן דוד. יורש המשיך
בעיסוק בסמלי הדגל במהלך כל דרכו האמנותית.
|