איך להגיע
  אוצרות מהמחסן
  גלריה טל בערבית صالة العرض طال
  לוח מודעות
  ג'סיקה מאיר- רשמיה של אסטרונאותית
  טבע שביר- פרויקט קיימות ואיכות הסביבה
  גלריה טל -18 שנות פעילות
  האמנית פסלת חוה מחותן הלכה לעולמה
  מבט מעל -תערוכת צילומים של האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר בגלריה במרכז אקדמי רופין
  פנחס עשת -לא פסל של חומר אחד
  דן קריגר פרידה Dan Kryger Adieu
  זכרון בסלון ספורה של קהילת בקאו רומניה
  שרה בנינגה-הזמנה לשיח גלריה
  תערוכות מהעבר -רוצים להיזכר
  שרה בנינגה מבט מעבר Looking Beyond
  ילדים זה כל הספור!
  מילון וליש
  עידו נוי -ברכות לקבלת התואר
  מפגש -תערוכת אמנות נאיבית
  התערוכה המוצגת קסם הנייר
  קסם הנייר
  הביקור בהתאם להנחיות משרד הבריאות
  התחדשות אמני כפר ורדים מציגים
  שירלי סיגל מכוסה וחשוף
  קזואו אישיי, Mujo ,ציור, קליגרפיה, רישומי דיו ועוד
  על האמן
  על התערוכה
  יצירות בתערוכה
  הזמנה
  כיתוב מלווה לתערוכה
  תמונות מפתיחת התערוכה
  הודעה על שיח גלריה וסדנת קליגרפיה
  תמונות משיח גלריה
  הרצאת עדי ענבר על חדש וישן בתרבות יפן
  ציוני דרך תערוכה מאוסף הגלריה
  ורדה יתום
  כנס מותר 2015 -הרצאת עדי גרינפלד בכנס
  לאה גולדברג עוד חרוז אחד
  דלית שלגי-לאון אור אחר, תחת שמש אחת
  דליה מאירי Paris Open Studio 2016
  מפגש עם הסופרת משוררת חמוטל בר-יוסף
  טבע הדברים -תערוכה חדשה
  בוגרים 2020- בית ספר גורן לעיצוב ולתקשורת חזותית
  סודות בבדים ותפרים
  אנחנו בסגר אנחנו בסדר-יוצרים בתקופת הקורונה
  הרצאת עדי גרינפלד בכנס מותר 23
  טל גרינפלד פלורידה
  מרסל ינקו Late DADA
  עידו נוי על גגות תל-אביב
  טלי זורע חרוט בנוף
  תערוכות לפי שנים
  עודד פיינגרש דיאלוג
  ישראל גרינפלד פרקטלים בצמר
  אפרים משה ליליין
  אפרים משה ליליין נשים בגלריה האוניברסיטאית אוניברסיטת תל-אביב
  שיח נשים, ייצוג נשים באמנות ישראלית
  אחמד כנעאן על חבל דק
  תערוכת אמנים בוגרי הכפר לקראת חגיגות ה-30
  מבואה
  חוה מחותן זכרונות ילדות
  אהרון גלעדי פנים אל פנים
  דוד מסר בדרכו
  דוד מסר בדרכו
  תערוכת בוגרי בצלאל תואר שני MFA
  יאן פטרי - עבודות אחרונות
  שולה ליס מסע אישי
  פרופ' מורדכי עומר, לזכרו
  שמואל כץ הלך לעולמו
  מטלמורפוסיס סרט ושירים בתערוכה
  מטלמורפוזיס על האמן והתערוכה
  מיקי צדיק קורמת עור
  בהשראת חנוך לוין-תערוכת הדפסים
  ארץ ארץ נופים ואנשים מארץ ישראל של פעם
  מעגלים, דליה מאירי
  זמן התארגנות-חלון התרעננות
  לחם תערוכת אמני כפר ורדים
  שמואל כץ, בין מ?צ?רים מבית הזכוכית לארץ מובטחת
  תערוכות עבר Past Exhibitions
  אוֹמְרִים יֶשְׁנָהּ אֶרֶץ...
קזואו אישיי, Mujo ,ציור, קליגרפיה, רישומי דיו ועוד
על התערוכה

 

קזואו אישיאי רשמים מיפן

 

עדי גרינפלד

  


התערוכה של האמן קזואו אישיאי מאפשרת לנו מפגש עם יצירות אמנות בהשראת תרבות יפן הרחוקה. אישיאי, החי בישראל שנים רבות, מתמודד עם הסתגלות לתרבות הישראלית, השונה כל כך מהעולם שבו גדל והתחנך.

 

בדרכו השקטה, הוא מביא אלינו דימויים, של אותיות וסימנים בציורי דיו, בטכניקת קליגרפיית דיו יפנית, וגם יצירות בחומרים כמו אקריליק ושמן, אשר נוצרו בהשראת מקורות עולם עתיק יומין בשילוב טכניקות מסורתיות ועכשוויות.

 

הנושאים, מראות ונופים, מעט דיוקנאות, ובמיוחד יצירות הקליגרפיה היפנית, מבטאים לא רק מרחק גיאוגרפי, ומרחק בזמן, אלא שוני תרבותי עמוק.

 

המילים שבחר קזואו לייצג תערוכה זו לקוחות מאמנות הזן,Mujo  מבטא את החלוף והזמניות של חיינו, והפסוק הלקוח מהטבע, הערבה ירוקה והפרחים ארגמן, מרמזים על הדרך להשגת השלווה הנכספת מתוך השלמה וקבלת המציאות כפי שהיא.

 

רוח הזן - מעוררת מחשבה, עוצרת אותנו ולו לרגע מהמסע הקדחתני של חיינו - ומפנה את המבט פנימה אל  הנפש, כמשהו אוניברסאלי, אל-זמני.

 

בעיניים מערביות בוחנים יצירת אמנות דרך הרעיון, הצורה, הקומפוזיציה, הצבע, האסתטיקה. בתרבות המזרח, המבט על יצירת האמנות הוא מתוך קונטמפלציה, היצירה היא אמצעי למסע פנימי מדיטטיבי, עמוק אל תוך הנפש.

 

ציורי הזן היפני עתיקים ביותר, פרי יצירתם של נזירים בודהיסטיים שראו בציור דרך חיים לא רק כביטוי אמנותם, אלא כהגשמה של פילוסופיית חיים ומקור השראה מדיטטיבי המקרב אותם אל ההארה הנכספת.

 

ציורי הדיו ואמנות הקליגרפיה חודשו בתקופת האדו על ידי האמנים של התקופה, המפורסמים ביניהם הקואין אקקו (Hakuin Ekaku (1685-1768 וסנגאי גיבון Sengai Gibon (1751-1837) .

 

אלה חידשו את אמנות הזן, שהשפיעה במשך מאות שנים, מאז שהובאה ליפן מסין במאה השתים עשרה, על האווירה התרבותית, על דפוסי החיים ועל האמנות היפאנית, ובאה לביטוי בכל תחומי היצירה: ארכיטקטורה, עיצוב סביבתי על ידי גנים וגני אבן, קליגרפיה, ציור, טקסי תה, סידור פרחים, קרמיקה, אמנויות לחימה, תיאטרון, ספרות. למעשה, השילוב של האמנויות והיצירה נגע בכל תחומי החיים. 

 

הזן התבטא ברוח הפשטות, העכשוויות והמיידיות, בשינון השירים והאמרות האלגוריות ה-האיקו (haiku) בן 17 ההברות, המעורר את המחשבה בחיפוש התשובות לשאלות החיים הבסיסיות.

 אישיאי יוצר ברוח הזן, תוך שילוב בין טכניקה מודרנית לתוכן מסורתי ולהיפך. למשל, דמוי הבמבוק, מוטיב שכיח מאד ובעל משמעות סימבולית בציור היפני המסורתי, מוצג בצבעי אקריליק על קנבס, בהיפוך צבעים כ-במבוק לבן על רקע ירוק, לעומת ציור יער הבמבוק, המצויר בדיו שחור על נייר אורז צהוב. הציורים, לרוב בצורת מגילות, כוללים דמוי וכיתוב באותיות יפניות אנכיות.  

גם בציורי האבסטרקט, נשמר הפורמט המזוהה עם יצירה יפנית מסורתית.

 

האותיות הזרות המצוירות בקליגרפיה יפנית, מקסימות את הצופה בעל העין המערבית, וללא הבנת הטקסט מילולית והמשמעויות הנסתרות, הן נתפסות כדימויים אבסטרקטיים המזוהים עם איקונוגרפיה יפנית. אולם, מגילות האותיות מצפינות רבדים רבדים של סימבוליות, בפסוקי חכמה עתיקים, שהנזירים שיננו בתפילתם ושעברו ממורה לתלמידו, חרוזים של שירים והגיגים, חכמת חיים שעברה מדור לדור. אלה, גם אם נראים רחוקים ושונים מעולמנו, במבט מעמיק ובניסיון הבנת הכתוב, מתגלים כעל-זמניים ורלוונטיים, כעוסקים בשאלות היסוד של מהות חיי האדם.

 

חלק משמעותי ביצירתו של אישיאי, הקליגרפיה נותנת ביטוי לחוויה הפנימית של האמן. היא מבטאת דרך חיים, של הגות, התעמקות, סימן הדיו נובע מהנפש, מהפנימיות של היוצר, האות על הנייר היא רק הביטוי החיצוני לתהליך. בעולם שבו הדרך חשובה מהתוצאה, אין קיצורי דרך, והעתקה מתגלה מיד כזיוף בתוצאה המתקבלת.
הכח היצירתי הנובע מחיפוש ההארה, בא לידי ביטוי בשילוב ההדוק בין טכניקה, צורה ותוכן.   

 

הציור של האות או הסימן (ההבדל בין (character/letter, הוא תוצאה של מדיטציה, הבנה של המשמעות, אימון ארוך, דקדקני, תוך הקפדה על כללים, בריכוז, בנשימה ופעולת הגוף כולו תומכים באותה תנועה של היד, המציירת ברצף אחד, תוך תאום מדויק בין הנפש לגוף.

 

התהליך של ניקוי מחשבות ורגשות, הנקרא mushin, no mind, יוצר ריכוז מוחלט בפעולת היצירה. המיומנות הנרכשת על ידי אימון רב, הלימוד העובר ממורה מאסטר לתלמיד, במשך שנים, מאפשרים את היצירה בתנועות ספונטניות ההופכות לצורה האקספרסיבית, ללא מאמץ, תוך תנועה אחת ללא יכולת תיקון. הקווים הברורים, החדים, המבטאים את התנועה של היוצר, נקראים לעיתים עקבות הדיו
 ink trace bokuseki)) על הנייר, משאירים סימן, כמטביעים חותם של רגע מסוים בתהליך החוויה ואולי ההארה של היוצר.

 

אישיאי הוא מעין אי יפני בישראל. המפגש הבלתי אמצעי עם האדם ואמנותו מעמיד מולנו מראה, בדרך שבה הוא רואה את עצמו ואותנו, את חיינו כאן, כיפני-ישראלי הוא מעורר בנו הרהורים ותהיות על דרך חיינו ובכך פותח בפנינו צוהר אל אפשרויות ודרכים אלטרנטיביות.

 

בתערוכה מוצגות עבודות מיצירתו בתקופה האחרונה, בסגנון חופשי ונוטה למופשט, לצד מקצת עבודות מוקדמות, העוסקות בנושאים יפניים מסורתיים, יצירות קליגרפיה וחותמות.

 

אישיאי לוקח אותנו למסע אל עולמו הקסום של מיזוג איקונוגרפיה של סממני יפן, בסגנונו המשלב ישן וחדש, אל מראות זכרונו ודמיונו, ומזמין את הצופה לחוויה מרתקת במפגש עם עולמו.